Hieronder staat een oplijsting van de doelgroep voor logopedie, alsook de locaties waar de logopedie kan doorgaan. Mijn aanbod en specialisaties staan telkens meer uitgelegd en gespecifieerd.

Kinderen en volwassenen
Mijn liefde voor kinderen is al van jongs af aan aanwezig. Ik ben bijvoorbeeld begonnen met babysitten toen ik 14 jaar was. Ik hou ervan om een band op te bouwen met hen en om een meerwaarde te zijn in hun leven en leerproces zodat ze verder kunnen groeien. Uiteraard zijn er naast kinderen nog veel andere doelgroepen. Volwassenen kunnen ook logopedie volgen en zijn zeker ook welkom in deze praktijk.

Er wordt steeds met een persoonlijke aanpak gewerkt zodat de therapie op de noden van de cliënt is afgestemd.

Locaties
De logopedie kan doorgaan:

In de praktijk: de logopedie kan doorgaan in de praktijk in Ommegangstraat 41, 8550 Zwevegem.
Op school: bij kleuters kan de logopedie tijdens de schooluren doorgaan. Bij kinderen van de lagere en middelbare school is dit doorgaans niet toegelaten. De logopedie kan dan tijdens de middagpauze of na school gegeven worden.
Online: sedert Covid-19 wordt logopedie ook online terugbetaald, dit heet telelogopedie. In samenspraak kan dit ingezet worden indien de cliënt voor een langere tijd in het buitenland is, of wegens omstandigheden niet naar de praktijk kan komen.
Aan huis: in uitzonderlijke gevallen wordt logopedie ook aan huis gegeven. Er wordt dan wel een kilometervergoeding aangerekend.

Articulatiestoornissen
Fonetisch: soms kan een kind een bepaalde klank niet zeggen. Dan spreken we over een fonetische articulatiestoornis. De klank wordt dan stapsgewijs aangebracht en ingeoefend tot deze ook in de spontane spraak wordt gebruikt.

Fonologisch: soms verwisselt een kind consequent een bepaalde klank door een andere klank. Dan spreken we over een fonologische articulatiestoornis. Door middel van minimale woordparen en de positie van de klank in de mond wordt het verschil hierbij duidelijk gemaakt. Ook dit wordt ingeoefend tot de correcte klanken in de spontane spraak worden gebruikt.

Leerstoornissen
Dyslexie, dysorthografie, dyscalculie (D3) (lees-, schrijf- en rekenstoornissen) vinden hun oorsprong in tekorten in het taalvermogen van het kind. Het kind heeft dan problemen met het omzetten van de gesproken taal in geschreven taal (spellen). Maar ook het omzetten van schrijftaal naar spraak (lezen) verloopt moeilijk. Dyslexie/dysorthografie is een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en/of vlot toepassen van lezen en/of spellen op woordniveau.

Bij rekenstoornissen is er sprake van moeilijkheden bij specifieke rekenvaardigheden. Dyscalculie is een stoornis die wordt gekenmerkt door een hardnekkig probleem met het aanleren en vlot/accuraat oproepen/toepassen van reken- en wiskundevaardigheden.

Oro-myofunctionele stoornissen
Foutieve orale gewoonten zoals duimzuigen, habitueel mondademen en infantiel slikken kunnen een foutieve tongligging in de hand houden of veroorzaken. Hierdoor wordt de articulatie vaak verstoord. Daarnaast kunnen ze ook kaak- en tandstandvergroeiingen in de hand werken. Een orthodontische aanpassing heeft ten volle nut als de myofunctionele problemen ook opgelost worden.
Stemstoornissen
Soms klinkt een stem hees of ervaart iemand pijn bij of na het spreken. Ook een te hoge ademhaling of harde steminzetten kunnen zorgen voor stemproblemen. Soms verwijst de nko-arts iemand door vanwege stemknobbels of een dysfunctie van de larynx en/of de stemplooien. Dan kan logopedie helpen om deze problemen te verhelpen.
Taalstoornissen
De taalontwikkeling verloopt volgens een bepaald patroon (de verschillende stadia van de taalontwikkeling). Bij een aantal kinderen kent deze ontwikkeling een vertraagd of afwijkend verloop. Logopedisten spreken dan over een dysfatische ontwikkeling of een primaire taalontwikkelingsstoornis. De stoornis treft zowel de ontwikkeling van de taalvorm (verbuigingen en vervoegingen en de zinsbouw), de taalinhoud (woordenschat) als het taalgebruik. Soms vertoont het kind ook kenmerken van hyperkinetisch gedrag en stoornissen in de aandacht en de concentratie. Als de taal zich niet normaal ontwikkelt ten gevolge een verstandelijke handicap, een gehoorstoornis of een psychische stoornis, dan spreken we van een secundaire taalontwikkelingsstoornis.

Dysfasie:
Er is sprake van dysfasie wanneer er ernstige expressieve en/of receptieve taalstoornissen zijn, die hardnekkig blijven voortduren na de vijfde verjaardag en die ernstig interfereren met de sociale communicatie en /of dagelijkse activiteiten die mondelinge taal vereisen. De taalstoornis is niet het gevolg van een pervasieve ontwikkelingsstoornis, een gehoorstoornis (> 40 dB verlies aan beste oor).

SMOG + ouderbegeleiding
Logo SMOG
In 2023 volgde ik de opleiding Spreken Met Ondersteuning van Gebaren (SMOG) via de organisatie Gezin en Handicap. SMOG kan ik gebruiken in de therapie met een cliënt. Het is natuurlijk ook belangrijk dat de omgeving van de cliënt op een correcte manier kan communiceren met de hulpbehoevende persoon. Daarom bied ik ook begeleiding en ondersteuning aan

SMOG is er voor iedereen die kan horen, maar een probleem heeft om taal te begrijpen of te gebruiken. Het is dus voor alle personen met een communicatieve beperking. De SMOG-gebaren helpen personen met een verstandelijke handicap om vlotter te communiceren, maar ook mensen met autisme, of mensen met spraak- en taalontwikkelingsstoornissen, neuro-motorische stoornissen of auditieve beperkingen. De laatste jaren is SMOG ook in opmars bij anderstalige nieuwkomers en in kinderdagverblijven en kleuterscholen. Meer informatie is terug te vinden op de website: Leer SMOG, Spreken met Ondersteuning van Gebaren | SMOG.

Typ-10 (blind leren typen)
Logo Typ 10
In 2024 volgde ik de opleiding Typ10 om typlessen aan te bieden op maat. Deze speelse manier wordt gebruikt om blind te leren typen met tien vingers.

Blind leren typen is een onmisbare vaardigheid geworden. Typ10 is een typmethode die rekening houdt met het individueel leervermogen van élk kind:

  • Voor kinderen met (fijn)motorische of psychomotorische uitdagingen zoals  DCD/ dyspraxie en die soms last kunnen hebben van faalangst tijdens het leerproces.
  • Voor kinderen die een grote behoefte hebben aan structuur zoals kinderen met ASS of AD(H)D.
  • Voor kinderen met dyslexie die vaak op een andere manier (neurodivers) leren.
  • Maar niet uitsluitend! Deze methode kan voor iedereen gebruikt worden.

Met deze tips geef je de kinderen de ondersteuning en het zelfvertrouwen dat ze nodig hebben!

De lessenreeks bestaat uit 10 lessen van 1 uur die individueel of in een kleine groep worden aangeboden. Inclusief begeleiding en ondersteuning op maat, een werkboek, en een online account om te oefenen voor 2 jaar.

Meer informatie is terug te vinden op de website: Blind leren typen – Typ10.